ျပည္ၿမိဳ႕ ေ႐ႊဘုန္းပြင့္စာၾကည့္တိုက္ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈျပတိုက္အသင္းက ႀကီးမွဴး၍ အင္း၀ေခတ္စာဆိုေက်ာ္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ (ျမန္မာ ၈၃၀ – ၈၉၂) အား အမွတ္တရပူေဇာ္ပြဲအခမ္းအနားႏွင့္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ အထိမ္းအမွတ္ ေမာ္ကြန္းတင္ေက်ာက္စာတုိင္အား ေက်ာက္စာကပ္ျခင္းႏွင့္ မြမ္းမံျပင္ဆင္ျခင္း အခမ္းအနားကို ပဲခူးတုိင္း ျပည္ၿမိဳ႕႐ွိ ေ႐ႊေမာင္းတုန္း ေတာရေက်ာင္းတုိက္တြင္ ၿပီးခဲ့ေသာ ၂၀၀၇ ခု၊ ေမလ (၂၇) ရက္ေန႔ နံနက္ (၈) နာရီတြင္ က်င္းပခဲ့ ေလသည္။
အဆိုပါအခမ္းအနား၌ ျပည္ၿမိဳ႕ ေ႐ႊဘုန္းပြင့္စာၾကည့္တုိက္အမႈေဆာင္ ဦးေက်ာ္ဒင္ဟန္က ေက်ာက္စာတုိင္ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ပံု သမုိင္းေၾကာင္းႏွင့္ သတင္းေထာက္ ဦးျမေ႐ႊ၊ ျပည္ၿမိဳ႕စာေပႏွင့္ စာနယ္ဇင္းအဖြဲ႕ အတြင္းေရးမွဴး ဦးေမာင္ေမာင္တို႔က ႐ွင္မဟာရ႒သာရ၏ ေထ႐ုပတၱိအက်ဥ္းႏွင့္ သေရေခတၱရာ ျပည္ၿမိဳ႕ေရာက္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ စာတမ္းကို အသီးသီး ဖတ္ၾကားတင္ျပခဲ့သည္။
ျမန္မာစာေပသမုိင္းတြင္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ ဆရာေတာ္အား ပထမတန္းစားပ်ိဳ႕ကဗ်ာမ်ားကို သီကံုးေရးဖြဲ႕သူ ပ်ိဳ႔စာေက်ာ္အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ၾကသည္။ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ ေရးသားစီကံုးခဲ့ေသာ ကဗ်ာလကၤာမ်ားမွာ အေပ်ာင္းအႏြဲ႕၊ အယဥ္အေက်းမွစ၍ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ရေစရန္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖံုဖံု ဆန္းၾကယ္ေသာ ဘာသာေ၀ါဟာရ တို႔ျဖင့္ တန္ဆာဆင္၍ ေရးသားထားခဲ့ေလသည္။ အ႐ွင္ျမတ္သည္ ရတုတို႔ကိုလည္း စပ္ဆိုခဲ့ေသာေၾကာင့္ ရတုအသစ္ အဆန္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကို တီထြင္ေရးဖြဲ႕သူ ရတုစာဆိုေတာ္ဟူ၍လည္း အသိအမွတ္ျပဳၾကေသးသည္။ ပ်ိဳ႕ႏွင့္ ရတုတို႔အျပင္ စာဆိုသည္ ေမာ္ကြန္းမ်ားကိုလည္း ေရးဖြဲ႕ခဲ့ရာ ပိဋကတ္ေတာ္ သမုိင္းအရ ေမာ္ကြန္း (၇)ေစာင္ ႐ွိသည္ဟု သိရ၏။ ယခုအခါ ပံုေတာင္ႏိုင္ေမာ္ကြန္း၊ ၀တ္႐ုံေက်ာင္းဘြဲ႕ေမာ္ကြန္းႏွင့္ မဂၤလာေစတီေတာ္ ေမာ္ကြန္းတုိ႔သာ ေတြ႕ရေတာ့သည္။
ကဝိအေမာ္ စာဆိုေက်ာ္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရသည္ သာသနာႏွစ္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၈၃ဝ ျပည့္ႏွစ္ ၀ါဆိုလျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ အင္းဝေနျပည္ေတာ္၏ နားေဍာင္းသဖြယ္ျဖစ္ေသာ အင္း၀ၿမိဳ႕လယ္ရပ္တြင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူေပသည္။ ငယ္မည္မွာ ေမာင္ေမာက္္ဟု ေခၚတြင္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္႔ပ်ိဳ႕ နိဂံုးတြင္
`ေ႐ႊအင္းဝဟု၊ နန္းကျမင္ထင္၊ ၿမိဳ႕လယ္ခြင္၌၊ သခင္ဘုရား၊ တည္ထားသာသနာ၊ သခ်ၤာအမွန္၊ ႏွစ္ေထာင္လြန္၍၊ အစြန္ျမတ္မူ၊ ဆယ့္ႏွစ္ခုဝယ္၊ ဥတုဝႆ၊ မိုဃ္းေလေ႐ွးဖ်ား၊ ေနသြားကရကဋ္၊ ေခၚမွတ္ေ၀ါဟာ၊ အာသဠာ၌၊ ပညာပြားပို၊ ကုသိုလ္သာလွ၊ ငါ့ကိုဘြားရာ၊ ခ်က္ျမွဳပ္႐ြာသည္၊ ေအာင္ခ်ာျပည္ႀကီး နားေဍာင္းတည္း´ ဟူ၍ စပ္ဆိုထားသည္။
႐ွင္မဟာရ႒သာရ၏ အဖကား ကေလးမိုးညွင္း၊ ခ်င္းလင္း၊ သက္၊ ၿမိဳ လူမ်ိဳးတုိ႔၏ အရပ္ေဒသမ်ားႏွင့္တကြ ရခိုင္တစ္၀ွမ္းလံုးကို စိုးပိုင္ေတာ္မူ၍ ပဲခူး-ျပည္ ထက္၀က္ကိုေသာ္မွလည္း လက္နက္ခြန္အားျဖင့္ သိမ္းယူစိုးစံေတာ္မူေသာ ပထမမင္းေခါင္ႀကီး၏ သားေတာ္ ဆင္ျဖဴ႐ွင္ သီဟသူ၏ မိဖုရားႀကီးအျဖစ္ ဘိသိက္ခံေတာ္မူ ၿပီးလွ်င္ မြန္ျပည္အလံုးကို သိမ္းက်ံဳးယူငင္အုပ္စိုးေတာ္မူေသာ ႐ွင္ေစာပုဘုရင္မႀကီး၏ တူလည္းျဖစ္၊ သမက္လည္းျဖစ္ေတာ္မူေသာ ပုသိမ္ၿမိဳ႕စား ဗညားအိမ္၏ ေျမးေတာ္သူ ဓမၼပါလအမတ္ႀကီးျဖစ္သည္။ အမိကား (တုန္ခြန္သြင္း – အင္းဝတည္) ဟု ရာဇ၀င္သေကၤတအရ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၇၂၆ ခုႏွစ္တြင္ အင္း၀ၿမိဳ႕ကို လက္မြန္မဆြ တည္ေထာင္ဖန္ဆင္း၍ မင္းျပဳေတာ္မူေသာ သတိုးမင္းဖ်ားႏွင့္ မိဖုရားေစာညိဳတို႔မွ ဖြားျမင္ေသာ သမီးေတာ္ ေစာနန္း၏ ျမစ္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ ေရးဖြဲ႕ေသာ စတုဓမၼသာရေခၚ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕နိဂံုးတြင္….
`တက္ႀကံ၀ိုက္သိုင္း၊ ဘုန္းအလႈိင္းျဖင့္၊ တုိင္းျပည္လံုး၊ ယူက်ံဳးပိုက္ထုပ္၊ ထီးအုပ္သာၿငိမ္၊ စည္းစိမ္ထူေျပာ၊ နတ္ႏွင့္ေလ်ာသား၊ ႐ွင္ေစာပုတူ၊ လႈိက္ဆူေက်ာ္႐ွိန္၊ ပုသိန္မင္းေျမး၊ ဆက္ေ႐ွးဘ႐ိုး၊ တို႔မိမ်ိဳးလည္း၊ သတိုးမင္းဖ်ား၊ တရားေစာင့္သံုး၊ ရန္လံုးထြင္ေျခြ၊ ေ႐ႊေျမအင္း၀၊ တည္စနန္းထီး၊ ျပည္ေတာ္ႀကီး၌၊ သမီးျဖစ္ရင္း၊ ႏြယ္မယြင္းသည့္၊ စည္ကြင္းမထိမ္ လွည့္ေကာင္းတည္း´ ဟူ၍ စပ္ဆိုေလသည္။
ထိုႏွစ္ဖက္ေသာ အမ်ိဳးတို႔မွ ရာဇေသြးပါေသာ ေမာင္ေမာက္အား (၅) ႏွစ္သား အ႐ြယ္သို႔ေရာက္လွ်င္ မဟာေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ခ်င္းျဖစ္ေသာ မင္းသား၊ မင္းသမီးတို႔ႏွင့္ နန္းေတာ္ထက္မွာ ကဗ်ာလကၤာတို႔ကို ေလ့က်က္၏။ ထို႔ေနာက္ ႐ွစ္ႏွစ္အ႐ြယ္၌ ဒုတိယမင္းေခါင္ (ျမန္မာ ၈၄၂ – ၈၆၃) အား သားအမွတ္ျဖင့္ ေမြးျမဴရန္ ေပးဆက္၏။ အရည္အခ်င္းႏွစ္သက္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ သီဟိုဠ္ (သီရိလကၤာ) ေရာက္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးထံ၌ ဆက္လက္၍ သင္႐ိုးျဖစ္ေသာ ပါဠိေတာ္က်မ္းတုိ႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ေဗဒင္က်မ္း၊ ကဗ်ာႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ဆန္းက်မ္း၊ အလကၤာက်မ္းတုိ႔ကိုလည္းေကာင္း သင္ယူတတ္ေျမာက္ေတာ္မူေလသည္။
ထိုသို႔ တတ္ေျမာက္ေတာ္မူသျဖင့္ တံတားဦးသည္ မဂၤလာေစတီေတာ္ေမာ္ကြန္းကို (၁၂) ႏွစ္သားအ႐ြယ္တြင္ ေရးစပ္သီကံုးခဲ့သည္။ မဂၤလာေစတီေတာ္မွာ အင္း၀ဘုရင္ ဒုတိယမင္းေခါင္၏ ေကာင္းမႈေတာ္ျဖစ္သည္။ ဘုရင္မင္းေခါင္ အိမ္ေ႐ွ႕မင္းျဖစ္ေနစဥ္၊ တံတားဦးအရပ္တြင္ ညဥ့္အခါ၌ ဆီမီးေရာင္ကဲ့သို႔ တေျပာင္ေျပာင္ေတာက္ပ သည့္ နိမိတ္ထူး နိမိတ္ဆန္းျဖစ္ေပၚခဲ့၏။ သီဟိုဠ္ကၽြန္းတြင္ ဒု႒မဏိမင္းႀကီး မဟာေစတီေတာ္ကို တည္ေထာင္ေတာ္မူေသာအခါ ထြန္းလင္းမည့္ နိမိတ္ ျပျခင္းပင္ျဖစ္ေပသည္ဟု ယူဆကာ ထိုအရပ္၌ ေက်ာင္းေတာ္ေဆာက္လုပ္၍ ေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ရန္ အႀကံေတာ္႐ွိခဲ့၏။ သကၠရာဇ္ ၈၄၂ ခုႏွစ္ မင္းအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ေ႐ႊေက်ာင္းေတာ္ကို အလ်င္အျမန္ ေဆာက္လုပ္ေတာ္မူသည္။ မွန္နန္းရာဇဝင္၌လည္း `ဒုတိယ မင္းေခါင္ နန္းတက္ႏွစ္ သကၠရာဇ္ ၈၄၂ ခုႏွစ္ တြင္ မဂၤလာေစတီတည္သည္။ ၈၅၈ ခုႏွစ္တြင္ အလယ္ဌာပနာတည္။ ၈၆၁ ခုႏွစ္ အၿပီးသို႔ ေရာက္ေတာ္မူသည္´ ဟု ကိုးကားေဖာ္ျပထားရာ သကၠရာဇ္ ၈၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ေစတီၿပီးသည္ဟု သိရသည္။ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ၏ ေမာ္ကြန္းတြင္ သကၠရာဇ္ ၈၅၈ ခုႏွစ္ အလယ္ဌာပနာ ၿပီးသည္အထိသာ ပါ႐ွိသျဖင့္ စာဆိုသည္ အလယ္ဌာပနာ အၿပီးတြင္ ဤေမာ္ကြန္းကို စပ္ဆိုခဲ့သည္ဟု ယူဆဖြယ္႐ွိေပသည္။
စာဆုိသည္ ယင္းေမာ္ကြန္းတြင္ ဘုရင္၏ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕၊ ဓာတ္ေတာ္ပို႔ေဆာင္သည့္ အခမ္းအနား၊ သဘင္အခင္းအက်င္း၊ အလွဴပစၥည္းစာရင္းႏွင့္ ဓာတ္ေတာ္ဌာပနာပံုတို႔ကို တစ္ကန္႔စီ ခြဲျခားျပဆိုထားသည္။
ထို႔ေနာက္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရသည္ အသက္ (၁၆) ႏွစ္ အ႐ြယ္တြင္ ဘူရိဒတ္လကၤာႀကီးကို စပ္ဆိုေတာ္မူၿပီး ေနာက္ ဟတၳိပါလဇာတ္ပ်ိဳ႕ကို ေရးသားစီကံုးပါဟု ဒုတိယမင္းေခါင္ႏွင့္ ေတာင္နန္းစံမိဖုရားႀကီး အတုသီရိဓမၼေဒ၀ီ အေပါင္းတို႔အား နားတန္ဆာဆင္စိမ့္ေသာငွာ သက္ေတာ္ (၂၆) ႏွစ္ တြင္ ေရးသားစပ္ဆိုေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
႐ွင္မဟာရ႒သာရ ေရးသားသီကံုးခဲ့ေသာ ကဗ်ာလကၤာမ်ားမွာ အေပ်ာင္းအႏြဲ႕ အယဥ္အေက်းမွစ၍ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ ႐ွိေစရန္ အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု ဆန္းၾကယ္ေသာ ဘာသာေ၀ါဟာရတို႔ျဖင့္ တန္ဆာဆင္၍ ေရးသားခဲ့ ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ၏ ကဗ်ာလကၤာမ်ားကို ဖတ္႐ႈရသည့္အခါ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ၏ စိတ္ေနစိတ္ထားမ်ားကို ဖတ္႐ႈသူတိုင္း စိတ္၌ပင္ ထင္ျမင္လာေစ၏။
႐ွင္မဟာရ႒သာရသည္ စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ကို မည္သည့္ခုႏွစ္သကၠရာဇ္တြင္ ေရးသားခဲ့ေၾကာင္း အေသအခ်ာ မသိရပါ။ မဂၤလာေစတီေတာ္ ဒါယကာ ဒုတိယမင္းေခါင္ ေတာင္းပန္ေသာေၾကာင့္ ေရးသားဖြဲ႕ဆိုခဲ့ျခင္း ျဖစ္ရကား သကၠရာဇ္ ၈၄၂ မွ ၈၆၃ ခုႏွစ္အတြင္း ေရးသားေပမည္ဟု မွတ္ယူရေပသည္။ သကၠရာဇ္ ၈၈၅ ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလဆန္း (၁၂) ရက္ စေနေန႔ (ေ႐ႊနန္းေၾကာ့႐ွင္ နရပတိလက္ထက္) တြင္ ပုရပိုက္ေပၚ၌ ေရးသားၿပီးစီးေၾကာင္း ကိုကား စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕နိဂံုးလကၤာအရ သိသာထင္႐ွားေတာ့သည္။ပညာသင္ယူခဲ့ေသာေရႊဥမင္ေက်ာင္း , ကဗ်ာ့၀ိဒူ၊ ကဗ်ာ့ပါရဂူျဖစ္ေသာ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ ျပဳမူခဲ့သမွ် ကဗ်ာမ်ားအနက္ စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ ကဗ်ာသည္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။ သဒၵါလကၤာရ၊ အတၱာလကၤာရ တို႔ျဖင့္ အဆန္းတၾကယ္ ဥာဏ္စြမ္းကုန္ မြမ္းမံျခယ္လွယ္ကာ ဖြဲ႕ဆိုထားသည္ျဖစ္ရာ ကဗ်ာ့ဂုဏ္ရည္ ထြန္းေတာက္လွပါသည္။ အျပစ္ေဒသတို႔မွ ကင္းစင္ၿပီး လွ်င္ ဂုဏ္ (၁ဝ) ပါး၊ ရသ (၉) ပါးတို႔ျဖင့္ ျပည့္စံုလွသည့္ အားေလ်ာ္စြာ ပညာဆည္းပူးသူ အေပါင္းတုိ႔မွ မွီျငမ္းျပဳရာ ငြားငြားစြင့္စြင့္ ဖူးပြင့္ေ၀ဆာလ်က္႐ွိေပေသာ ပညာပေဒသာပင္ႀကိးဟု ဆိုထိုက္လွေပသည္။
ဥပမာ၊ ဥပစာတို႔ျဖင့္ စကားလံုးခ်င္း မထပ္ေစမူ၍ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံုစီ ဖြဲ႕ဆိုစီကံုးထားရကား၊ ပဥၥသီခၤနတ္မင္းသည္ ဥသွ်စ္မွည့္အဆင္း႐ွိေသာ ေဗဠဳ၀ေစာင္းေတာ္ကို တံတ်ာေတးဖြဲ႕၍ ေလးတြဲ႕ႏြဲ႕ေႏွာင္းစြာ သီဆိုတီးဘိသည့္အလား ဖတ္နာသူအေပါင္းတို႔၏ ဟဒယႏွလံုးအိမ္ကို လြန္ကဲစြာ ၾကည္႐ႊင္ႏွစ္လိုေစႏိုင္ေတာ့ သည္သာ။
ဤကိုးခန္းပ်ိဳ႕သည္ ဘုရားေဟာ၀ီသတိနိပါတ္ေတာ္လာ `ဟတၳိပါလ´ ဇာတ္ေတာ္ကို ဖြဲ႕ဆိုထားျခင္းပင္ျဖစ္ သည္။ ထိုပ်ိဳ႕ကို ဟတၳိပါလပ်ိဳ႕၊ စတုဓမၼသာရပ်ိဳ႕၊ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ဟူ၍ အမည္သံုးပါးျဖင့္ ေခၚ၏။ ကိုးခန္းဟူသည္ကား…
(၁) ဟတၳိပါလ ေတာထြက္ခန္း
(၂) အႆပါလ တစ္ခန္း
(၃) ေဂါပါလ တစ္ခန္း
(၄) အဇပါလတစ္ခန္း
(၅) ပုေရာဟိတ္တစ္ခန္း
(၆) ပုဏၰားမတစ္ခန္း
(၇) ဧသုကာရီတစ္ခန္း
(၈) မိဖုရားတစ္ခန္း
(၉) ခုနစ္ျပည္ေထာင္ ဇာတ္ေပါင္းတစ္ခန္းတို႔ ျဖစ္သည္။
ဒုတိယမင္းေခါင္သည္ သကၠရာဇ္ ၈၆၃ ခု၊ တန္ခူးလျပည့္ေက်ာ္ (၅) ရက္ေန႔တြင္ နတ္ျပည္စံေတာ္မူေလသည္။ သကၠရာဇ္ ၈၈၈ ခုႏွစ္ ဒုတိယမင္းေခါင္ နတ္ျပည္စံ၍ (၂၅) ႏွစ္ ေရာက္မွ ဤ စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ကို နိဂံုးခ်ဳပ္ရသည္ျဖစ္၍ ႐ွင္မဟာရ႒သာရသည္ ဒုတိယမင္းေခါင္ႏွင့္ မိဖုရားေခါင္ႀကီးတို႔အား ရည္မွန္းတမ္းတ သတိရေသာအားျဖင့္….
`မင္းစိုးေဆြစံ၊ ေ႐ႊဘံုေပ်ာ္ေညာင္း၊ ဗိမာန္ေျပာင္းလည္း၊ ဇာတ္ေပါင္းၿပီးခ်ဳပ္၊ စာကိုးအုပ္ျဖင့္၊ ထုပ္ထုပ္ပိုက္ပိုက္၊ သၿဂႋဳဟ္လိုက္၏။ တိုက္႐ိုက္နတ္နား၊ ၾကားပါေလ၍ နားေစခလို၊ ေတာင့္တဆိုသည္၊ ကုသိုလ္ေ၀ငွ ဆင့္ေလာင္းတည္း´ ဟူ၍ စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ နိဂံုးတြင္ စပ္ဆုိထားေလသည္။
သကၠရာဇ္ ၈၈၆ ခုႏွစ္တြင္ မိုးညွင္းစလံုသည္ ျမန္မာျပည္အတြင္းသို႔ ခ်ဥ္းနင္း၀င္ေရာက္ တိုက္ဖ်က္ေလေတာ့ သည္။ ျပည္ဘုရင္ သတိုးမင္းေစာလည္း မိုးညွင္းစလံု ႏွင့္ ပူးေပါင္းၿပီးလွ်င္ ျပည္ဘုရင္က ေရေၾကာင္း၊ မိုးညွင္စလံုက ကုန္းေၾကာင္းခ်ီ၍ အင္းဝျမိဳ႕ကို တုိက္ခိုက္ေခ်ေတာ့သည္။ အင္းဝဘုရင္ ေ႐ႊနန္းေၾကာ့႐ွင္ နရပတိလည္း အုန္းေပါင္းခံုမႈိင္းႏွင့္ ေပါင္း၍ အင္းဝၿမိဳ႕တြင္းက ခံႏွင့္၏။ သို႔ျငားလည္း အားမတန္သည္ႏွင့္ အင္း၀ၿမိဳ႕မွ ထြက္ၿပီးလွ်င္ အေ႐ွ႕ဘက္ ဆင္ေခါင္းဝက္ဝင္အရပ္သို႔ ဆုတ္ခြာေတာ္မူရေခ်သည္။
မိုးညွင္းစလံုသည္ ျပည္ဘုရင္ သတိုးမင္းေစာကို အင္းဝ၌ နန္းတင္ၿပီးလွ်င္ (၃) ရက္ၾကာေသာ္ ဆင္ေကာင္း၊ ျမင္းေကာင္း အမ်ားကို သိမ္းယူ၍ စစ္ကိုင္းဆိပ္သို႔ကူးကာ ျပန္ေလသည္။ မိုးညွင္းစလံု ျပန္ေလလွ်င္ ျပည္ဘုရင္ သတိုးေစာသည္ ေ႐ႊနန္းေၾကာ့႐ွင္ နရပတိႏွင့္ အုန္းေပါင္းခံုမႈိင္းတို႔ ဝန္းရံတုိက္ခိုက္မည္စိုးသျဖင့္ အင္းဝမွ ျပည္ၿမိဳ႕သို႔ စုန္ေတာ္မူေလသည္။ ျပည္ဘုရင္ သတိုးမင္းေစာသည္ ေ႐ႊနန္းေၾကာ့႐ွင္ နရပတိ သမီးေတာ္ ႐ွစ္ႏွစ္အ႐ြယ္႐ွိ `သီရိဘုန္းထြဋ္´ ကို ေတြ႕၍ ျပည္ၿမိဳ႕သို႔ ေခၚေဆာင္သြားေတာ္မူသည္။ ထို႔အျပင္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရကိုလည္း တစ္ပါတည္း ပင့္ေဆာင္သြားေလသည္။
႐ွင္မဟာရ႒သာရသည္ ျပည္ၿမိဳ႕သို႔ ႐ုတ္တရက္ လုိက္ပါေတာ္မူရသျဖင့္ မိမိ တစ္ခန္းစီေရးဖြဲ႕ထားေသာ ဟတၳိပါလပ်ိဳ႕ ႐ွစ္ခန္းကိုသာလွ်င္ စုေဆာင္းယူေဆာင္သြားႏုိင္ခဲ့ေတာ့သည္။ န၀မအခန္း (၀ါ) ေနာက္ဆံုးဇာတ္ေပါင္း ခန္း အလံုးစံုကို သီကံုးထားသည့္ ပုရပိုက္မွာမူ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕႐ွိ တပည့္မ်ားထဲတြင္ က်န္ရစ္ခဲ့ေတာ့ သည္။ သို႔ကလို (၇) ႏွစ္မွ် ေပ်ာက္ကြယ္၍ ေနခဲ့ရာမွ စစ္ကိုင္းတြင္ က်န္႐ွိေနေသာ ဇာတ္ေပါင္းခန္း ပုရပိုက္ကို ျပည္ၿမိဳ႕ ဆင္ျဖဴ႐ွင္ သတိုးမင္းေစာလက္ထက္တြင္ မပ်က္မစီးဘဲ ျပန္လည္ရ႐ွိခဲ့ေလသည္။
ျပည္ၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ေနေသာ ႐ွင္မဟာရ႒သာရကို ျပည္ဘုရင္ သတိုးမင္းေစာသည္ `မင္းတုန္း´မည္ေသာ အရပ္တြင္ ေက်ာင္းသံုးေက်ာင္း (ပုထိုးေက်ာင္း၊ ေတာင္ခြင္ေက်ာင္း၊ မင္းတုန္းေက်ာင္း)ကို အပ္လွဴၿပီးလွ်င္ မဟာသံဃရာဇ သာသနာပိုင္ ခန္႔ေတာ္မူေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ဆံေတာ္႐ွင္ဘုရားေျမာက္ဘက္တြင္လည္း ထီးျဖဴ႐ုံေက်ာင္းသစ္တစ္ေဆာင္ကို ထပ္မံေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းေတာ္မူျပန္သည္။ ေန႔စဥ္ေန႔တုိင္း စားေတာ္ဦး ဟင္းႏွစ္ခြက္ ကပ္လွဴသည့္အျပင္ ေဆာင္းဦးေပါက္ တန္ေဆာင္မုန္းလမ်ားတြင္ ခင္းက်င္းၿမဲျဖစ္ေသာ ကထိန္ပြဲမ်ား၌လည္း ေစတနာ သဒၶါတရားထက္သန္စြာျဖင့္ ခ်ီးျမွင့္ေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ တျပက္သာအရပ္တြင္ ေနာက္ထပ္ ေက်ာင္းသစ္တစ္ေဆာင္ကိုလည္း ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းေတာ္မူျပန္သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေ႐ွးဦးစြာလွဴေသာ ပုထိုးေက်ာင္း၊ ဆံေတာ္႐ွင္ဘုရား ေျမာက္ဘက္တြင္ ထီးျဖဴ႐ုံေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၊ တျပက္သာတြင္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း စုစုေပါင္း (၅) ေက်ာင္း လွဴဒါန္းျခင္းကို ခံယူရ႐ွိေတာ္မူေလသည္။ သီတင္းသံုးေနထိုင္ခဲ့ေသာဝတ္ရံုေက်ာင္း ပည္ဘုရင္ ဆင္ျဖဴ႐ွင္ သတုိးမင္းေစာ နတ္ျပည္စံလြန္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ သကၠရာဇ္ ၈၈၈ ခုတြင္ သားေတာ္ ဘုရင္ေထြးသည္ ခမည္းေတာ္အ႐ိုက္အရာေတာ္ျဖစ္ေသာ ေ႐ႊထီးေ႐ႊနန္းကို သိမ္းျမန္းစိုးစံ အုပ္ခ်ဳပ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ဘုရင္ေထြးသည္ မင္းျဖစ္ၿပီး မၾကာမီမွာပင္ ျပည္ၿမိဳ႕အေ႐ွ႕တာတစ္ေတာင္ကြာအရပ္တြင္ ဆုေတာင္းျပည့္ မဂၤလာေစတီအနီး ေ႐ႊနန္းေတာ္တမွ် ခမ္းနားႀကီးက်ယ္လွေသာ ဘံုကိုးဆင့္႐ွိ ေ႐ႊေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို သစ္လံုးတုိင္ႀကီးမ်ားျဖင့္ တန္ဆာဆင္ကာ တန္ေဆာင္း၊ ဇရပ္၊ သိမ္၊ ပိဋကတ္ေတာ္တို႔ႏွင့္တကြ ႐ွင္မဟာရ႒သာရအား အခြန္တစ္ေထာင္ထြက္ ဥယ်ာဥ္ (၂) ရပ္ကိုလည္း လွဴေတာ္မူသည္။
႐ွင္မဟာရ႒သာရသည္ အဆိုပါေက်ာင္းႀကီး၌ တပည့္ရဟန္းသံဃာတို႔အား စာေပပို႔ခ်ကာ သီတင္းသံုးေတာ္ မူစဥ္ ျပည္ဘုရင္ ဆင္ျဖဴ႐ွင္သတိုးမင္းေစာ၏ သားေတာ္ ဘုရင္ေထြးအား တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္သည့္ အေရးအရာမ်ား၌ အလိမၼာတိုးပြားေစရန္ ရည္သန္၍ သကၠရာဇ္ ၈၉၁ ခု ၀ါဆိုလျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ `သံ၀ရပ်ိဳ႕´ ကို စပ္ဆိုၿပီးဆံုးေတာ္မူေလသည္။
ထိုအေၾကာင္းကို ႐ွင္မဟာရ႒သာရသည္ သံ၀ရပ်ိဳ႕နိဂံုး၌ ….
`သကရစ္သခ်ာၤ၊ ႐ွစ္႐ြာအစ၊ န၀အလယ္၊ ေႏွာင္းဆြယ္ဧက၊ ပုဏၰျပည့္ညီ၊ တီထီဆန္းတက္၊ ဆယ့္ငါးရက္၀ယ္၊ …. တိုင္းကားျပည္႐ြာ၊ ခ်မ္းသာေျမာ္႐ႈ၊ ၿပီးေအာင္ျပဳ၍၊ ႐ွင္ျဖဴ႕႐ွင္သား၊ မင္းတရားကို စိတ္ျပားလိမၼာ၊ ပြားစိမ့္ငွာလွ်င္၊ ဤစာေက်းဇူးဆပ္သတည္း´ ဟူ၍ စပ္ဆိုထားေတာ္မူသည္။
႐ွင္မဟာရ႒သာရ အ႐ွင္ျမတ္သည္ ေလာကလူသားတို႔အား ေလာကေရး၊ ဓမၼေရး၊ ရာဇေရးဟူေသာ အေရးသံုးပါးတို႔တြင္ တတ္သိလိမၼာေစရန္ ဂုဏ္ေျမာက္တင့္တယ္လွသည့္ စာေပရတနာအျဖာျဖာကို ေရးသားျပဳစုေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ ေရးသားျပဳစုေတာ္မူခဲ့ေသာ စာစုတို႔မွာ….
ပ်ိဳ႕ ။ ။ ဘူရိဒတ္လကၤာႀကီးပ်ို႕၊ ဘူရိဒတ္ ဇာတ္ေပါင္းပ်ိဳ႕၊ စတုဓမၼသာရ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕၊ ဂမၻီသာရပ်ိဳ႕၊
သံ၀ရပ်ိဳ႕။
ေမာ္ကြန္း။ ။ `ၾကားပိမ့္နတ္႐ွင္´ ခ်ီ တံတားဦး မဂၤလာေစတီေတာ္ေမာ္ကြန္း၊ `သံုးဆယ့္ႏွစ္ပါး´ ခ်ီ တံတားဦးမဂၤလာေစတီေမာ္ကြန္း၊ ပံုေတာ္ပံုေတာင္ႏိုင္ေမာ္ကြန္း၊ မိတၳီလာကန္ေတာ္ဘြဲ႕ေမာ္ကြန္း၊ မဂၤလာေအာင္ပြဲေတာ္ပြဲ ရည္တက္ေမာ္ကြန္း၊ ရတနာပူရ ၿမိဳ႕တည္ေမာ္ကြန္း၊ ၀တ္႐ုံေက်ာင္းဘြဲ႕ေမာ္ကြန္း။
လကၤာ ။ ။ န၀ဘာအင္းဆိုနည္းလကၤာ၊ ဒုတိယမင္းေခါင္ ေ႐ႊနန္းတက္လကၤာ၊ ေ႐ႊစက္ေတာ္သြား ေတာလားလကၤာ၊ ေ႐ႊစက္ေတာ္ရာ ဘုရား႐ွိခိုးလကၤာ၊ ေက်ာင္းသား သာမေဧတို႔အား ဆံုးမစာလကၤာ၊ ေ႐ႊနန္းေၾကာ့႐ွင္ထံ ဆက္သြင္းသည့္ မ်က္ေျဖလကၤာ၊ ကုကၰဳဋဂၤါသွ်တၱရာလကၤာ၊ `စာသင္ပထမ´ ခ်ီသတ္ပံုလကၤာ။
ဧကပိုဒ္ ။ ။ ပဒုမၼာၾကာဆိုနည္းဘုရားဘြဲ႕ရတု၊ မုတၱာ႐ြဲသီဆိုနည္းမယ္ဘြဲ႕ရတု၊ ပုလဲတစ္တန္႔ သႏၱာတစ္တန္႔ဆိုနည္း မယ္ဘြဲ႕ရတု၊ ဘုရင့္ထံဆက္သြင္းသည့္ ရတုမ်ား၊ ႐ွင္မဟာသီလ၀ံသ၏ အေမးကို ေျဖဆိုေသာ ရတု၊ စာသင္သားတို႔အား ဆံုးမစာရတု၊ သိၾကားတုိင္ရတု။
ပိုဒ္စံုရတု။ ။ `ေတာင္ထဲတြန္႔မယ္ဘြဲ႕ရတု၊ သန္လ်က္ခ်နည္း မယ္ဘြဲ႕ရတု၊ ဘုရားထိုင္ႏွင့္ ႐ိုး႐ိုးမယ္ဘြဲ႕ရတုမ်ား၊ ပဒုမၼာၾကာဆိုနည္း ေမာင္ဘြဲ႕ရတု၊ ရခိုင္ျပည္မွ ျမန္မာျပည္သို႔ တမ္းတရတု၊ ဒုတိယမင္းေခါင္ထံဆက္ ပရိတ္သစၥာတုိင္ရတု၊ ေမတၱာစာရတု၊ သီရိသခၤယာသို႔ေပး ေမတၱာစာရတု၊ ျပည္ၿမိဳ႕၀ံေတာင္လယ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသို႔ ေလွ်ာက္ေမးသည့္ ရတုမ်ား။
ေက်ာက္စာ။ ။ နရပတိမင္းႀကီး၏ သမီးေတာ္ ေ႐ႊအိမ္သည္မင္းသမီး ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့သည့္`ရတနာ့ဗိမာန္´ ေက်ာက္စာ၊ တံတားသီးမဂၤလာေစတီေတာ္ ေက်ာက္စာ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
● ႐ွင္မဟာရ႒သာရ အ႐ိုးအိုးေစတီ
႐ွင္မဟာရ႒သာရ ဆရာေတာ္္သည္ သကၠရာဇ္ ၈၉၂ တြင္ ျပည္ၿမိဳ႕၌ပင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ အလွည့္က် သီတင္းသံုးခဲ့ေသာ ေက်ာင္းႀကီးမ်ားတြင္ မည္သည့္ေက်ာင္း၌ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ေၾကာင္း ခိုင္မာသည့္ စာေပ အေထာက္အထား ယေန႔တုိင္ မေတြ႕ရေသးေပ။
သို႔ေသာ္ သံဃရာဇာ သာသနာပိုင္လည္းျဖစ္၊ မင္းဆရာလည္းျဖစ္၊ တပည့္ တပည့္မ်ားစြာ ေပါမ်ားေသာ ေက်ာ္ၾကားလွသည့္ စာဆိုေက်ာ္ အ႐ွင္ျမတ္အတြက္ ေ႐ွး႐ိုးစဥ္လာ ေတြ႕႐ွိေနက်ျဖစ္ေသာ အ႐ိုးအိုးေစတီ႐ွိရေပမည္။ ဆရာေတာ္၏ အ႐ိုးအိုးေစတီႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ စာေပအေထာက္အထားတစ္ခုကို ၁၉၃၉ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ (၄) ရက္ေန႔ထုတ္ သူရိယ သတင္းစာတြင္ ေမွာ္ဘီဆရာသိန္းက `ျပည္ၿမိဳ႕ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ အ႐ိုးအိုးဂူ´ ဟု ေဆာင္းပါး၌ ဓာတ္ပံုႏွင့္တကြ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။ ယခုအခါ ေဆာင္းပါးပါ ဓာတ္ပံုမွာ အ႐ိုးအိုးေစတီ၏ ေအာက္ေျခ အုတ္ခံု မွ်သာ က်န္႐ွိေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ `႐ွင္မဟာရ႒သာရ သေရေခတၱရာ သမုိင္း၀င္ေနရာမ်ား စာတမ္း´ ၌ ဆရာေတာ္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ၏ အ႐ိုးအိုးေစတီႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္ၿမိဳ႕ သက္ႀကီး႐ြယ္အို လူပုဂၢိဳလ္အခ်ိဳ႕ထံ စံုစမ္း ေမးျမန္း ေလွ်ာက္ထားရာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က သက္ေတာ္ (၇၀) အ႐ြယ္ ဓမၼကထိက ဆရာေတာ္ႀကီး ဦး၀ိဇယ ဆရာေတာ္ႀကီးက ျပည္ၿမိဳ႕ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားတြင္ ရာဇ၀င္လုိက္စားသည့္ ရာဇ၀င္ေက်ာ္ သုဒႆနဆရာႏွင့္ ကိုရင္ ဘ၀က အတူသီတင္းသံုးစဥ္ ယခုအထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္တုိင္ စိုက္ထူထားရာအနီးတြင္ ေစတီပ်က္အုတ္ခံုသဖြယ္ ေနရာကို ေတြ႕႐ွိၿပီး၊ ထိုေစတီသည္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ အ႐ိုးအိုးေစတီျဖစ္ေၾကာင္း ဆရာေတာ္ သုဒႆနက ေျပာျပခဲ့ သည့္အျပင္ ၀ါ၀င္၀ါထြက္မ်ား၌ အမႈိက္သ႐ိုက္မ်ား ႐ွင္းလင္း၍ ပန္းဆီမီးပူေဇာ္ခဲ့သည္ကို ႀကံဳခဲ့ရဖူးေၾကာင္း မိန္႔ၾကားခဲ့ သည္။ ထုိစကားမိန္႔ဆိုခ်က္ကို နာဠာဂီရိဆရာေတာ္ႀကီးကလည္း အလားတူစြာ ေထာက္ခံခဲ့သည့္အျပင္ မူလကံဦးေက်ာင္းဆရာေတာ္ႀကီး၏ တပည့္တပန္း သက္ႀကီး႐ြယ္အိုအခ်ိဳ႕တို႔ကလည္း လက္႐ွိေတြ႕ျမင္ေနရသည့္ အ႐ိုးအိုးေစတီျဖစ္သည္ဟု ေျပာၾကသည္´ကို ေဖာ္ျပထားေပသည္။
ယခုအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ညႊန္ျပေသာေနရာတြင္ ယခင္လွည္းလမ္းေၾကာင္းမွ ေရစီးေျမာင္းျဖစ္ၿပီး၊ ေရစီးေျမာင္းမွ ေတာနက္ေသာ ေခ်ာင္းျဖစ္ေနၿပီး၊ အ႐ိုးဂူေစတီမွာ ေခ်ာင္းထဲသို႔ ၿပိဳက်ပ်က္စီးလ်က္႐ွိသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အုတ္ခံုပလႅင္၌ အသံုးျပဳထားေသာ အုတ္အ႐ြယ္အစားမွာ အလ်ား ၁၄ လက္မ၊ အနံ ၇ လက္မ၊ ထု ၂ လက္မ ႐ွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၄င္းအုတ္ခ်ပ္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ အင္း၀ေခတ္အုတ္ျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသခံလ်က္႐ွိ ေနေပသည္။
ေခ်ာင္းေရတုိက္စားသျဖင့္ ၾကာလွ်င္ အုတ္အစအနမ်ားပင္ ေတြ႕ရေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ ထိုအေၾကာင္း ေ႐ႊဘုန္းပြင့္စာၾကည့္တုိက္ ပိဋကတ္တိုက္ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈျပတုိက္အသင္းမွ အ႐ိုးအိုးေစတီတည္႐ွိရာေနရာႏွင့္ ၁၀ ေပခန္႔အကြာ ေခ်ာင္းကမ္းေဘးတြင္ အထိမ္းအမွတ္ ယာယီအုတ္တုိင္တစ္ခုကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၂၇ ခု၊ နတ္ေတာ္ လဆန္း ၁ ရက္ (၁၉၆၅ ခု၊ ႏို၀င္ဘာလ ၂၄ ရက္) ေန႔တြင္ စိုက္ထူထားခဲ့သည္။ အထိမ္းအမွတ္တိုင္တြင္ ႐ွင္မဟာရ႒ သာရ အ႐ွင္ျမတ္ ျပည္ၿမိဳ႕ေရာက္ ျဖစ္စဥ္အက်ဥ္း၊ တစ္ဖက္တြင္ သု-စိ-ပု-ဘာ-ဝိ-လိ-သိ-ဓာ အကၡရာ႐ွစ္လံုး ပါ႐ွိသည့္ ဆရာေတာ္ဆံုးမစာလကၤာႏွင့္ မူလအုတ္ဂူေနရာသို႔ ညႊန္းဆိုထားသည့္ စာတမ္းတုိ႔ကို ေရးထုိးထားသည္။
ရွင္မဟာရဌသာရသိမ္ , ယခုအခါ စာဆိုေက်ာ္႐ွင္မဟာရ႒သာရ အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္စာတုိင္ပင္ ပ်က္စီးယိုယြင္းေနသျဖင့္ ျပည္ၿမိဳ႕ ေ႐ႊဘုန္းပြင့္ စာၾကည့္တုိက္ ပိဋကတ္တိုက္ ႏွင့္ ေက်ာက္စာကပ္ျခင္းႏွင့္ မြမ္းမံျပင္ဆင္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္၍ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ ေမလ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ အင္း၀ေခတ္ စာဆိုေက်ာ္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ အ႐ွင္သူျမတ္အား အမွတ္တရပူေဇာ္ ပြဲ အခမ္းအနားႏွင့္ အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္စာတုိင္ဖြင့္ပြဲအခမ္းအနားကို ျပည္ၿမိဳ႕ ေ႐ႊေမာင္းတုန္းေတာရေက်ာင္း တုိက္တြင္ က်င္းပခဲ့ေလသည္။
မည္သို႔ဆုိေစ စာဆိုေက်ာ္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ အ႐ွင္သူျမတ္ ေရးသားခဲ့ေသာ စာေပကဗ်ာ လကၤာမ်ားမွာ ေလာကအေၾကာင္း၊ ဓမၼအေၾကာင္း၊ ရာဇအေၾကာင္းတုိ႔ကို သုုတိသာမကေသာ စကားလံုးတို႔ျဖင့္ ဖြဲ႕ႏြဲ႕တန္ဆာဆင္ ထားေသာေၾကာင့္ ဖတ္႐ႈရသူအေပါင္းအား ဆရာေတာ္အ႐ွင္သူျမတ္၏ ေစတနာစိတ္ထားကို စိတ္၌ပင္ ထင္ျမင္လာ ေစသည္။ ထို႔အျပင္ `အကၽြတ္ဘယ္မွာ ေ၀းေတာ့မည္´ ကဗ်ာ၌ စာသင္သားတို႔အား `သု-စိ-ပု-ဘာ-၀ိ-လိ-သိ-ဓာ´ ဟူေသာ အကၡရာ႐ွစ္လံုးကို အၿမဲစားသံုးေစလို၏။ ထိုအကၡရာသည္ စိႏၱာမဏိဂါထာကဲ့သို႔ လိုရာၿပီးေျမာက္သည့္အျပင္ ေနာက္ဆံုး၌ နိဗၺာန္သို႔ပင္ ေရာက္ႏုိင္ေၾကာင္းကို ျပဆိုထားေသာေၾကာင့္ ဖတ္႐ႈရသူအေပါင္းအား တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေအာင္ပင္ ေက်းဇူးႀကီးမ်ားလွေပသည္။
စာကိုး
၁။ ဒဂုန္နတ္႐ွင္ ျမန္မာစာျပဳစာဆိုပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္မ်ား အတၳဳပၸတၱိေပါင္းခ်ဳပ္၊ ရန္ကုန္ မခင္ရီစာအုပ္တုိက္၊ (ပ-ႀကိမ္)၊ ၁၉၆၂
၂။ ဗိုလ္မွဴးဘေသာင္း စာဆိုေတာ္မ်ားအတၳဳပၸတၱိ ရန္ကုန္ ရာျပည့္စာအုပ္တုိက္၊ ပဥၥမအႀကိမ္ ၂၀၀၂။
၃။ လွသမိန္ ဂႏၱ၀င္ပုဂၢိဳလ္ေက်ာ္မ်ားအတၳဳပၸတၱိေပါင္းခ်ဳပ္ ဟံသာ၀တီပံုႏွိပ္တိုက္၊ (ပ-ႀကိမ္) ၁၉၆၁။
၄။ ျမန္-စာ-ျပန္ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ (၈၃၀-၈၉၂) ၁၉၆၈ ဇူလိုင္။
၅။ ျပည္ၿမိဳ႕ ေ႐ႊေမာင္းတုန္းေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ သမုိင္းအခ်က္အလက္မ်ား၊ ျပဳစုတင္ျပျခင္းစာတမ္း ၁၉၉၂ ခု၊ ဇန္န၀ါရီ။
၆။ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ၏ သေရခတၱရာ သမုိင္း၀င္ေနရာမ်ား စာတမ္း၊ ၁၉၆၈ ဇူလုိင္ ၂၄။
No comments:
Post a Comment